DJ Wizard: “Někdy nestačí jenom talent…” (blog interview)

Po hudobne a generačne odlišných rozhovoroch Alana Wildera, Garyho Numana, Petra Kučeru, Petra Breinera, EBM skupiny Kifoth, elektronickej formácie Autumnist som vyspovedal o niekoľko desiatok rokov mladšieho producenta, DJ a nadšeného tvorcu EDM Jana Vozáryho ml. – vystupujúceho pod umeleckým menom Wizard.

Čo pre teba znamená tvorba hudby? Je to spontánny impulz alebo dlhotrvajúci tvorivý proces?

Hudba pro mě znamená strašně moc. Už od dětství jsem vždycky miloval muziku. Vyrostl jsem v rodině která byla hudebně zaměřená a myslím že jsem zdědil otcovu vášeň pro muziku jako takovou. Je to univerzální jazyk kterým se dá mluvit k milionu lidí po celém světě. Není jiná věc na tomhle světě kterou bych měl radši než právě hudbu a její tvorbu. Je to dlouhodobý proces ve kterém se postupem času učíte nové věci, různé techniky a různé styly. Chce to čas, producentem se člověk nestane za večer, ale za několik let. Vytvoření alba je dlouhodobá záležitost, která zabere přinejmenším několik měsíců. Můžete samozřejmě spleskat album za pár dní, ale taky to bude kvalitativně odpovídat…

Kto ťa inšpiruje so súčasnej česko-slovenskej scény. Dokážu ťa napr. inšpirovať staré nahrávky sixties?

Nejvíc mě inspiruje John Culter, který jako jediný z české scény hraje na nejlepším českém EDM festivalu a to na MAGNETIC festivalu. Inspirujou mě hlavně současní producenti, příliš neposlouchám starší hity a zaměřuju se hlavně na budoucnost. Na to, co bude trendy a co ne.

Ako vnímaš súčasný spôsob nahrávania – je niečo, čo tebe ako mladej generácii chýba v zmysle dosahu napríklad na staré analógové technológie?

I když se technologie posunula kupředu stále se používají ty samé principy a techniky. Všechno je teď lehčí, ale princip se nezměnil. Chybí mi časy kdy vydání na Vinyl byla nutnost a ne jenom jak je tomu dnes, že je to spíše rarita. Od mých začátků se toho moc nezměnilo. Největší zklamání je pro mě konec Big Room období v EDM. Uvítal bych zase nějaký Animals 2.0 který by tohle odvětví nakopli. Zkrátka už mám těch Deep/Future housů po krk.

V dnešnej dobe sa dá album v podstate veľmi rýchlo vytvoriť – videli sme to napr. u Bjork alebo sólového projektu Thoma Yorka z Radiohead – čo si ty myslíš o tých všetkých I-gadgets?

Myslím že díky všem těmhle programům se může dneska stát producentem každý. Otázka zní jestli je to dobře nebo špatně. Dneska už není nutné znát noty nebo umět hrát na nějaký hudební nástroj. Stačí jenom nápad, naklikat náhodně nějakou chytlavou melodii celý to splácat dohromady a máme tady No. 1 hit.

Vidíš nejaký zásadný rozdiel v spôsobe nahrávania – ak to porovnáš s generáciou tvojho otca (Jan Vozáry – bicie, programming vo formáciách Oceán, Banned Space)?

Nic se v podstatě nezměnilo stejně jako u technologie. Scéna je možná trochu víc otevřená a dovoluje spoustu různých experimentů. Lidi už se nedělí jenom na Rockery a Popový zpěváky. Hodně stylů se dost propojuje a vznikají všelijaký výtvory. Dřív bylo bez počítačů samozřejmě těší něco nahrát a pracovalo se hodně s Synthetizátory a podobnými přístroji pro tvorbu melodií a bicích.

Ako pristupuješ k promovaniu/marketingu svojich nahrávok. Dá sa prezentovať na hudobnej scéne bez veľkých nahrávacích spoločností?

Jedna z věcí se kterou bojuje spousta producentů. Nahrávací společnosti nejsou nutné, ale jejich pomoc aspoň na začátku kariéry je velice důležitá. Dostat se k nim taky není snadné a tím pádem spousta vynikajících producentů zanikne kvůli nedostatku reklamy. Já sám se společně se svým manažerem promuju hlavně na sociálních sítích a internetu. Nejsem ještě dostatečná osobnost abych upoutal zájem médií. K tomu aby se takovou osobností člověk stal je potřeba udělat song, kterej se chytne a budou ho hrát v rádiích pořád dokola. Někdy nestačí jenom talent, protože EDM scéna je přeplněná až po strop, a je těžký se prosadit.

Veríš v koncept albumu? Prežijú vôbec koncepčné nahrávky vzhľadom k selektívnemu nákupu hudby na stream službách?

Album v elektronické muzice absolutně nefunguje. Lidem se nechce vyhazovat 10 dolarů za album na kterým se jim budou stejně líbit jen 2 až 3 písničky. Je pro ně lepší koupit si od každého interpreta jeden song který se jim zrovna líbí než kupovat 10 songů od jenom jednoho. Albumy přežijí, ale hlavně u popových zpěváků a zpěvaček. Dále taky u Rapu a Dubstepu tam tenhle koncept funguje protože je základna víc soustředěna na každého jednotlivého interpreta než na 50 dalších.

Ako vnímaš českobudějovickú elektronickú hudobnú scénu?

Neexistující, naprosto mrtvá. V celých budějovicích není jedinej pořádnej klub nebo DJ. Všechno se to soustředí v Praze a jiných větších městech. Chceme tohle společně s Petrem Fabianem změnit.

Tvoj prístup k remixom? Čo plánuješ v rámci tvorby remixov?

Momentálně se hlavně soustředím na vlastní tvorbu. Rozhodně ještě tenhle rok vydám remix na Outside od Calvina Harrise s Ellie Goulding.

Ako vlastne pristupuješ k hudobným formátom?

Mp3 beru jako nutnou oběť, ale osobně preferuju nejvíce formáty Vinyl a Waw které mají vysoké Kbps.

Wizard v roku 2030:)?

Do roku 2030 chci prorazit na scéně a dostat se na vrchol. Vždycky jsem měl vysoké ambice a chci si splnit svoje sny.

Mojo Lieskovský/DOUBLE LOUD

10.5.2016

Reklamy
Označené , , , ,

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: