Nákup hudby je (vraj) zastaraný…

Pred desiatimi rokmi sa predpokladalo, že si budú zákazníci tak ako kedysi CD a platne budovať aj digitálne knižnice. Áno, z časti sa tak dialo, mohli ste si pokupovať jednotlivé skladby za 99 centov bez toho, aby ste vlastnili celý album interpreta za 10 – 12 €. No vyzerá to tak, že zákazníci už nechcú kupovať hudbu tradičným spôsobom a vytvárať si hudobné zbierky. Zmena vnímania nákupu hudby resp. mať/vlastniť hudbu sa podľa posledných štatistík výrazne mení. Samozrejme vďaka technológiám, možnostiam internetu ale aj samotnému pohodliu – nezáujmu človeka.

music-streams

Pred desiatimi rokmi to vyzeralo s MP3 prehrávačmi a hudobnými digitálnymi knižnicami ako pesnička budúcnosti, no bolo to len preklenovacie obdobie od fyzických nosičov hudby po streamovacie služby, ktoré budú zrejme dominovať.
Digitálne sťahovanie podľa analytikov pomaly rastie, ale je to zanedbateľné. Zrejme ho čaká podobný osud ako štatistiku predaja CD. Ľudia jednoducho nie sú ochotní minúť viac peňazí na sťahovanie hudby.

Smartphony rušia vlastníctvo hudby…

Smartphony umožňujú viac –  neobmedzené streamovanie miliónov skladieb. Takže tradičné “vlastníctvo” hudby sa stáva vraj zastarané.
Ešte pred pár rokmi zákazníci vo veľkom nakupovali prehrávače, budovali si vlastnú zbierku hudby v PC, potom prehrávač naplnili hudbou aby mohli počúvať svojich obľúbených interpretov na cestách. Ale dnešný “streaming” spôsob pracuje rýchlejšie – nemusíte už mať vo vrecku prehrávač aj mobil. Nemusíte nič kopírovať a presúvať. Stačí dobrý smartphone, internetové pripojenie od operátora alebo takmer všade dostupná wi-fi. Nemusíte mať v smartphone niekoľko dát hudby – stačí vaša požiadavka smerom k streamovacej službe a akákoľvek hudba je okamžite u vás.

Nákup hudby už len pre staršiu generáciu…

Tak ako väčšina technologických trendov, posun “vlastníctva” hudby smerom k streamingu vedie hlavne u mladých ľudí (16 až 24 rokov). Všadeprítomnosť streaming služieb a internetu spôsobuje, že dnešní teenageri nemajú dôvod si navyknúť kupovať hudbu. Starší stále preferujú CD alebo renesanciu zažívajúci vinyl.

Povrchnosť? Umelecký zámer sa nekoná…

Technologické trendy ťažko odvrátiť, ale mám pocit, že streaming generuje aj povrchnosť v počúvaní hudby a vytráca sa tak zmysel konceptu albumov. Nehovoriac o tom, že samotní umelci už pred pár rokmi museli zmeniť svoj business model (profit z digital downloadu nie je tak zaujímavý, skôr je to o častom koncertovaní a vydávaní stále zaujímavých, no cenovo vyšších zberateľských limitovaných edíciách albumov s pridaným bonusom alebo print materiálom). Tak, ako to definoval Alan Wilder v mojom rozhovore: “Musíme pochopiť, ako dnes ľudia počúvajú hudbu”.

Autor divadla hudby, producent a multiinštrumentalista Laco Lučenič zase vidí vplyv súčasných stream technológií z dvoch strán. Negatívna je povrchnosť akou ľudia počúvajú, hlavne audiofil si stream nevychutná. “Major labels” vyberajú do downloadu väčšinou skladby, ktoré reálne zarábajú. Umelecký zámer koncepcie celého albumu sa tak nekoná. Na druhej strane môžeme vnímať prílev streamu a digital downloadu ako úžasnú možnosť objaviť nové a zaujímavé kapely.

Keď tak pozerám na svoju zbierku vinylov – asi starnem:)

Mojmír Lieskovský/DOUBLE LOUD

(Timothy B.Lee, VOX, BBC.co.uk, annual music reports, etc.)

Reklamy
Označené , , , , , ,

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: