Autumnist: “Dobrý album je stále udalosť…” (rozhovor)

Fungujú na hudobnej alternatívnej scéne už niekoľko rokov – prepracovaný zvuk, nekompromisná kvalita recordingu a zaujímavý progres po rokoch…AUTUMNIST (s frontmanom Vladom Ďurajkom v rozhovore pre môj blog)…

autphoto1

Začnime rovno od názvu…Autumnist sa pred pár rokmi zmenil z pôvodného názvu Abuse – spomínal si, že to bolo aj kvôli dobrému „rankingu“ vo vyhľadávačoch a prípadnej zámene za iné – už existujúce formácie. Podarilo sa?

Odpoveď je jednoduchá, zadaj do vyhľadávača Autumnist. Všetky výsledky sa týkajú projektu. Predchádzajúci názov Abuse bol na webe úplne nefunkčný, zo zjavných dôvodov. Otázka je, čo urobiť preto, aby mal niekto dôvod Autumnist hľadať.

Autumnist mám pocit, že prešiel istým prirodzeným vývojom a zvuk sa časom menil. Menil – mám na mysli jednak kvalitu a takisto aj postupné použitie viacero nástrojov….

Ja sa snažím robiť albumy aspoň trochu rozdielne, aj keď nejaká esencia určite zostáva naprieč celou tvorbou.

Pri novom albume som sa snažil robiť viac pesničkovejsie veci a prvýkrát boli použité mužské vokály.   Boli rozpracované aj tracky so ženskými vokálmi ale nejak sa ich nepodarilo dokončiť. Čo sa týka nástrojov, počas prípravy ostatného albumu sa počas tých dlhých štyroch rokov vymenilo takmer cele moje štúdiové vybavenie. Mal som obdobie keď som sa zbavil takmer všetkého hardware a vymazal väčšinu pluginov. Veľa možností ma rozptyľovalo. Samozrejme časom som zase niečo dokúpil pretože bez dobrého analógového synthu to jednoducho nie je zábava.

Napr. Isobutane mi v jednom rozhovore povedal, že sa mu sprotivila, resp. omrzela v jedno životné obdobie elektronika a tak chytil do rúk gitaru a hrajú shoegaze či post rock. Ako to máš ty?

Veľmi pravidelne sa tento pocit vracia, hlavne keď dlhšie systematicky produkujem. Ja bohužiaľ neviem hrať poriadne na žiadny nástroj, takže ak sa chcem nejako vyjadriť, zostáva mi iba elektronika. Občas je dobre vypnúť počítač, a len si pre radosť krútiť knobmi, hodinový jam s nezmyselnými sekvenciami a fedbackom na echu ma presvedčí, že elektronika je stále zábava. Samozrejme hudobne sú to nezmysly ktoré sú v podstate nepočúvateľné niekým iným ako autorom, aj to iba v danom momente. Takisto Autumnist je našťastie hybrid, a hranie so živou kapelou (aj keď v poslednej dobe ho bolo dosť málo) prináša trochu zábavy.

Celkom by ma zaujímalo podchytenie prvotnej hudobnej myšlienky pri tvorbe…ako ju zachytávaš – na klasickom nástroji alebo prostredníctvom počítača?

Najradšej spievam do telefónu. Napríklad v aute (musím samozrejme cestovať sám), keď hrá čokoľvek z rádia alebo z cd, mieša sa to s hlukom okolia, a mne napadne úplne iná harmónia. Bohužiaľ, keď si ju spätne vypočujem, často mi nedáva žiadny zmysel alebo nie je taká úžasná ako sa mi v danom momente zdalo. Pri práci v štúdiu asi najkrajšie veci vznikajú na Rhodes piane, keď moje neobratné prsty dovolia. Často vypínam obrazovku monitora, nechám bežať nejaký už urobený beat alebo pulzujúcu bassline, zapnem nahrávanie a snažím sa trochu hrať.

Často sa pýtam hudobníkov, či by niečo v rámci nahrávania historicky vrátili späť, príp. či by použili nejaký iný spôsob recordingu, analóg, iné rozmiestnenie mikrofónov a pod.

Už da Vinci povedal, že umenie nie je nikdy dokončené a presne tak to je. Treba nájsť iba správny moment a povedať si že táto forma je publikovateľná. Takže tracky vo forme v akej idú von sú vlastne zaznamenaním momentu rozhodnutia. Naviac, my nahrávame dosť punkovo a celá produkcia je mix časom preverených metód a návykov a totálneho chaosu. Spätne sa snažím nemyslieť na to, či som to mohol urobiť inak a lepšie. Pri upratovaní diskov som ale našiel pár veci ktoré som v čase ich vzniku nedokázal dokončiť, ci už kvôli v tej dobe nedostupnej technológii alebo nedostatku skillu a možno sa k nim ešte nejakým spôsobom vrátim.

Autumnist práve vydávajú svoj nový album Sound of Unrest. Na prvé počutie je mi jasné, že ste zapojili aj klasické nástroje a zrejme je tam ambícia zahrať inak silné elektronické skladby naživo…

Pozorujem na sebe ako ma hranie so živou rytmikou spätne ovplyvňuje pri tvorbe. Už podvedome asi pri produkovaní nových trackov zvažujem, či sú naživo hrateľné, ako asi môžu fungovať na koncertoch. Preto albumy znejú čim ďalej viac organickejšie a čim ďalej sa možno vzďaľujú elektro scéne. Ja som mal vždy slabosť pre dychové nástroje a na Sound of Unrest dostavajú moje zmutovane klarinety opäť veľa priestoru. Veľmi rád dychy samplujem z rôznych bizarných nahrávok, nejaké trombóny sme nahrávali naživo, náš bubeník Mates je skoleny trubkár. Teraz po dokončení albumu prichádza čas na prevedenie nahrávky do live formy a čas ukáže ktoré tracky dokážeme zahrať naživo a o ktoré sa radšej nebudeme pokúšať.

Nemôžem sa zbaviť pocitu, že v určitej časti skladby A Distant Speck sa derie von vplyv EBM…

Zaujímavé, mne pripadá tato skladba dosť komorná, aspoň jej úvod a tlmená intenzita vokálu, a takisto sú v nej dominantne akustické nástroje. Ale vlastne je tam aj skreslený rytmicky tvrdý digitálny bassynth. Takže je to možné. V 90-tych rokoch som body music dosť intenzívne počúval, nie celoplošne pretože väčšina kapiel iba klonovala Frontline Assembly a v celej scéne bolo hrozne veľa pozérstva. Ja som mal radšej punkový Nitzer Ebb a psychedelikov Skinny Puppy a najradšej mám ich najmenej elektronický album The Process. Stále znejú absolútne nadčasovo, rovnako ich projekt Download ktorý bol pre mňa asi najintenzívnejším klubovým koncertným zážitkom.

A kto ťa vlastne ovplyvňuje zo zahraničnej a domácej hudobnej scény?

To je otázka na ktorý by som ti každú hodinu odpovedal inak, skôr by som mohol vymenovať par kľúčových albumov bez ktorých by asi Autumnist znel inak. Mohol by som vytiahnuť pár nemej známych mien aby som znel insidersky, ale neurobím to. Alebo predsa jeden bizarný album: Alan Vega – Power on to Zero Hour, úplne šialená atmosféra a absolútne lofi. A tie klasické notoricky známe albumy sú Mezzanine, Songs OF Faith And Devotion, The Downward Spiral, 1.Outside, Spirit of Eden, Unsound Method, Maxinquaye, Dummy… autorov menovať nemusím, však. Samé staré veci…to neznamená, že by som si myslel že nič nove dobre nevzniká, pravé naopak je hrozne veľa dobrej novej hudby. Ale tieto albumy vznikli pravé v dobe keď som bol k hudbe možno oveľa vnímavejší a najmä som hudbu oveľa viac počúval. Na domácej scéne ja pár mien , ku ktorým chovám rešpekt.

autphoto2

Ja mám pocit stále z nového albumu, že má podobný koncept, aký použil Alan Wilder/Recoil pri tvorbe albumu Liquid. Je to tak?

Sound Of Unrest je druhý album, takisto ako Liquid. Aj keď samozrejme Liquid nie je druhý album Recoil, ale ja mám Recoil nejako rozdelený na pred a po Unsound Methods. A samozrejme Sound of Unrest nie je druhý album Autumnist, ale tretí, pretože prvým albumom Autumnist je The Great Outdoors od Abuse. Kvalitne som to zamotal, nie?

Veríš v koncept, artwork a zmysel albumu?

Určite stále áno. Možno žijeme opäť dobu singlov, tak ako to bolo na začiatku histórie nahrávania hudby. Pri popmusic sú samozrejme albumy viacmennej zbytočné, album je aj tak často iba singel plus hodinka vaty k tomu a decká si asi kúpia/stiahnu iba tu jednu mp3 čo poznajú z rádia. Pre mňa je ale dobrý album stále udalosť, niektoré skladby ktoré by samostatne možno nemali šancu vyznejú v kontexte albumu úplne inak, album dá širšiu dávku pocitov. Nemusí byť dlhý –  35 minút úplne stačí (to je dĺžka Sound of Unrest :).

Dá sa v dnešnom hudobnom biznise fungovať len na malých vydavateľstvách? Čo by museli urobiť „major labels aby boli spokojné aj malé alternatívne skupiny?

Neviem odpovedať na tuto otázku, pretože Autumnist v hudobnom biznise v podstate nikdy nefungoval. Stále to robíme iba pre radosť a s častými obdobiami premýšľania o tom ci to ma vlastne všetko zmysel. Hudby je na svete enormné množstvo, treba prispievať niečím ďalším? Momentálne som ale v doteraz nepoznanom štádiu, že som tesne po dokončení albumu začal pracovať na pár nových trackoch.

Čo robí Vlado Ďurajka and Co. v roku 2025?:)

Dúfam že budeme živí a zdraví. Brian Eno aj vo svojom veku stále dokáže robiť vynikajúcu hudbu takže sa dá nebyť trápny do dlhého veku. Keby sme ale náhodou chceli koncertovať, zastreľte ma prosím:).

Mojo Lieskovský/DOUBLE LOUD
 
|AUTUMNIST…A hypnotic blend of up-to-date electronica with genre crossing as its manifest. In its wide-spectral electronic mix AUTUMNIST combines ambient with soundwalls of breakbeat and hip-hop beats, hi-tech courses with lo-fi pop, bizzare movie-like atmospheres with extraterrestrial folklore.|
Označené , , , , , ,

3 thoughts on “Autumnist: “Dobrý album je stále udalosť…” (rozhovor)

  1. […] Breinerovi, skupine Kifoth, voľnomyšlienkárovi Kučerovi, Lučeničovi so Zbirkom, skupine Autumnist a ex Depeche Mode Alanovi Wilderovi si našiel na mňa čas aj viac ako populárny český […]

  2. […] a tvorcom projektu Recoil Alanom Wilderom, skladateľom a dirigentom Petrom Breinerom, formáciou Autumnist a Kifoth, hudobníkom a voľnomyšlienkarom Petrom Kučerom a spisovateľom/textárom Petrom […]

  3. […] Wildera, Garyho Numana, Petra Kučeru, Petra Breinera, EBM skupiny Kifoth, elektronickej formácie Autumnist som vyspovedal o niekoľko desiatok rokov mladšieho producenta, DJ a nadšeného tvorcu EDM Jana […]

Pridaj komentár

