Nezmyselné gramáže na jedálnych lístkoch…

Legislatívna povinnosť udávať gramáž jedla v stravovacích prevádzkach je podľa mna zákaznícky, komerčný, kontrolný a zároveň marketingový nezmysel…

Celkom rád by som otvoril diskusiu na túto tému s ľuďmi od fachu, nakoľko už niekoľko rokov mi prax potvrdzuje nepodloženosť tejto legislatívnej zbytočnosti.cuckoo

Áno, tím ľudí zo štátnych inštitúcií argumentuje potrebou kontroly – vraj si zákazník má možnosť odkontrolovať či mu podali správne množstvo. No, úprimne – viete len tak odoka povedať či má vaše napríklad rizoto 300 alebo 250 gramov? Jedným zo správnych podkladov hodnotenia reštaurácií je predsa jej sortiment, obsluha ale hlavne ako stabilne si zachováva daný podnik rovnakú kvalitu, či sa vám nedostane zakaždým inej verzie jedla, raz trochu inak dochutenej, inokedy zle prezentovanej.

Predsa keď raz nie som spokojný z opakovanej návštevy, tak do podniku už nevkročím a absencia zákazníkov potrestá podnik sama. Jednoduchý zákon trhu. Tento model sa mi páčil v Amerike (áno, zase to americké je dobré:)) a tak tam funguje aj  “win win food service business”. Ak si chcete vytvoriť predstavu aká veľká porcia bude – na to je tam práve šéfkuchár a obsluha, ktorá by mala prijať zodpovednosť za podávanie relevant informácií. Jednoducho v tom momente sú vaším partnerom a mali by vás previesť sortimentom do detailu. A štátne kontrolné orgány by sa možno mohli skôr zamerať na kvalitu a hygienu prevádzok. Ak tak učinia, garantujem že tu bude o tretinu menej prevádzok:/.

Tak to zhrniem: som za zrušenie legislatívnej povinnosti udávať gramáž jedál a nápojov/keď sa vám v podniku nepáči, tak už ho nenavštevujte/netolerujte zmenu kvality. A americké neznamená hneď zlé, ale aj inšpiratívne:)

Mojmír Lieskovský

Reklamy
Označené ,

6 thoughts on “Nezmyselné gramáže na jedálnych lístkoch…

  1. Peter píše:

    Gramáž jedna by som zrušil ako povinnosť. Niektoré podniky, hlavne zamerané na študentov a lacnejšie kategórie údaje o gramáži využijú, nakoľko menej solventní zákazníci sa rozhodujú, či sa za lacný peniaz veľa najedia, aneb pomer cena : výkon.

    Každopádne povinnosť zo zákona toto udávať je hlúpa.

  2. matko píše:

    ano, este tazsie sa to odhaduje, nakolko sa gramaz udava v surovom stave… ale kuchari nemaju problem odhadnut porciu. pride mi komicke, ze restauracia moze dostat pokutu za vacsie porcie, nastastie sa to toleruje, ale keby som za to dostal pokutu, asi by som bol zly :D
    ale nevadi mi to a dokonca som rad, ked pridem niekde, zbadam na jedalnom listku napisanu porciu 80g, tak viem, ze to nemusim riskovat a mozem sa rovno otocit, aby som si nekazil den. mame tu daleko zbytocnejsie zakony, ktorym by som sa venoval :)

  3. Anonym píše:

    Tam nejde o rozdiel 250 vs 280 gramov. Ide o to že bez uvedenia tej gramaze mi kuchár kľudne môže poslať 100g steak a tváriť sa že je to ok lebo menu neuviedol aký ten steak má byť. Jasné, sú súper miesta kde tí to pripravia tak delikatesne že aj 100g môže spraviť zákazníka spokojného. Lenže toto by sa dalo zneužívať v low quality podnikoch.

    Argument ‘trh vyrieši’ je prázdnou frazou. Ak by to tak naozaj bolo, tak ten zákon o gramazi by nikdy nebol vznikol. Ono sa to presadilo práve kvôli tomu, že trh bohužiaľ nevyriešil.
    Taktiež, neberies do úvahy sporadickych návštevníkov reštaurácii, teda väčšinu sk okrem ba. Ba zákazníci sa mozu utiesat vo viere, že po zlej skúsenosti sa už do podniku nevrátia a podnik bude sam potrestany. (teraz odhliadnem od toho, že realita vyzerá inak), no pre rodinu z mensieho mesta, ktora bola osláviť narodeniny, nabudúce sa tam vráti o 3mesace a nedostatok konkurencie v danej lokalite zabezpečí že daná ristorante ide ďalej, pre ňu tieto ekonomické teorie útechuvnespravia.
    Posledná a asi najpodstatnejšia vec, benefit cost analýza. Náklady na uvádzanie tej gramaze su min a prevadzkarom do značnej miery nestazuju prácu. Benefit, ktorý z tej gramaze majú zákazníci tento cost jednoznačne prevyšujú.

    Člekovo, je to zbytočný, neopodstatneny nápad. Thumbs down.

    • DOUBLE LOUD píše:

      Ano, a ak ti ho posle tak tam uz nedojdes.čSamozrejme ze restiky musia mat podchytene kalkulacie a dane recepty…inakmby ekonomicky neficali OK, ale na oboznamwnie sa s obsahom, surovinami, alergenmi a hmotnostou jedla je tam, resp.by mala byt profi obsluha nadupana informaciami. Male mesta musia zial reagovat rovnako ako velke…ak tam 20x pridu zakaznici aj ked neboli spokojni…tak len podporuju zly biznis. ML

  4. roman píše:

    Tam nejde o rozdiel 250 vs 280 gramov. Ide o to že bez uvedenia tej gramaze mi kuchár kľudne môže poslať 100g steak a tváriť sa že je to ok lebo menu neuviedol aký ten steak má byť. Jasné, sú súper miesta kde tí to pripravia tak delikatesne že aj 100g môže spraviť zákazníka spokojného. Lenže toto by sa dalo zneužívať v low quality podnikoch.

    Argument ‘trh vyrieši’ je prázdnou frazou. Ak by to tak naozaj bolo, tak ten zákon o gramazi by nikdy nebol vznikol. Ono sa to presadilo práve kvôli tomu, že trh bohužiaľ nevyriešil.
    Taktiež, neberies do úvahy sporadickych návštevníkov reštaurácii, teda väčšinu sk okrem ba. Ba zákazníci sa mozu utiesat vo viere, že po zlej skúsenosti sa už do podniku nevrátia a podnik bude sam potrestany. (teraz odhliadnem od toho, že realita vyzerá inak), no pre rodinu z mensieho mesta, ktora bola osláviť narodeniny, nabudúce sa tam vráti o 3mesace a nedostatok konkurencie v danej lokalite zabezpečí že daná ristorante ide ďalej, pre ňu tieto ekonomické teorie útechuvnespravia.
    Posledná a asi najpodstatnejšia vec, benefit cost analýza. Náklady na uvádzanie tej gramaze su min a prevadzkarom do značnej miery nestazuju prácu. Benefit, ktorý z tej gramaze majú zákazníci tento cost jednoznačne prevyšujú.

    Člekovo, je to zbytočný, neopodstatneny nápad. Thumbs down.

  5. Deste píše:

    …Závisí od toho, čo kto myslí pod pojmom Trh. Ak na Slovensku platí viac “od slova Trhať ” tak to je nerozvinutý trh. Nerozvinutý trh tvorí nerozvinutý spotrebiteľ a to je každý, kto ide niečo kupovať , ale nevie akú kvalitu za akú cenu. Pokiaľ sa takto neinformovaný človek spolieha na to že problém vyrieši obmedzený človek- úradník, zákonom a pokutou .. Čo myslíte, že rieši? Že sa budeme mať lepšie? Nebuďte naivní!!! To stále nevieme že zákony v nerozvinutej spoločnosti tvoria tzv. lobingove skupiny ktorí si overili že na Slovensko môžu dovážať nekvaltné druhoradé suroviny, po záruke. A že lobingove skupiny netvoria fajnšmekry ale bývalé skupiny vekslákov? Všeobecne platí tak pre vzdelanie aj pre stravu od J.A. Komenského ” Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest”. Teda títo bývalí veksláci sa dohodli, že na Slovensku sa dá predať aj hovno, jediné čo slovákov zaujíma je gramáž. Vie sa komu budú dávať pokuty- najmä tým, ktorý sa budú chcieť presadiť kvalitou. Inak povedané už sa o Slovensku vie že je nekvalitný spotrebiteľ, ktorý sa dá oblbnúť čímkoľvek. Som za to aby si to riešili reštaurácie a najmä kuchári medzi sebou lebo som presvedčení že je veľa kuchárov, pre ktorých je pôžitok variť kvalitné jedlá z kvalitných surovín a verím, že sa nájdu hostia ktorí ich námahu náležite ocenia a vrátia sa tam znovu.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: