Výrobcovia potravín vás sledujú…

Čokoládová tyčinka tej istej značky a toho istého producenta – kúpite si ju, pretože staviate na istotu – či ste v Stockholme alebo Ríme. Ale prečo chutí inak?

Ešte na na našom letisku si kupujem tyčinku s výrazným červeným logom. Pochutím si, dávka cukru spravila svoje. Prejde pár hodín, ja sa ocitám už vo švédskom Helsingborgu a neodolám znova káve a dobrej tej istej tyčinke. Zdá sa mi chuťovo trochu iná…ale čím? Neviem na to prísť celý pobyt vo Švédsku. To nie je predsa možné, veď tyčinka s červeným logom by mala byť rovnaká na celom svete….nie, nie je. Fikcia? Nie, realita.

Pokiaľ ste si mysleli že tyčinka alebo polievky, omáčky vo forme polotovarov majú za úlohu “globálny odkaz pre zákazníkov”, ste na omyle.

Tím redaktorov sa vybral do vývojového štúdia a centrály najväčšej potravinárskej spoločnosti na svete. Spoločnosť len potvrdzuje, že naozaj vyvíja produkty šité na mieru jednotlivým krajinám či regiónom.

Napr. nie je tajomstvom, že spoločnoť vyrába viac ako 200 druhov instantnej kávy.

Nie je lepšie vyrábať pre spoločnosť rovnaké produkty pre celý svet? “Nie, v jedle musíte byť veľmi lokálny”, odpovedá jeden z predstaviteľov spoločnosti. Práve moja tyčinka je v Japonsku vyrábaná s prísadou banánov, jahôd a pod. podľa sezóny. Ruská verzia tyčinky je nepatrne kratšia ako bulharská a čokoláda na nej, je o niečo menej sladšia ako nemecká. To je práve úlohou cukrovinárskej továrne v Yorku/Anglicku, ktorá vytvára jemné nuansy ( pridáva kakao alebo cukor…) v produktoch v závislosti od toho, kde sa tyčinka začne predávať.

Našou ďaľšou zastávkou je vývoj dehydrovaných výrobkov, ako sú instantné polievky a omáčky.

Dnes máme na programe “paradajkovú polievku”. Vývojový šéfkuchár ma víta s táckou 6 misiek naplnených paradajkovou polievkou. Budeme testovať tureckú a indickú a 4 európske variácie (švajčiarsku, rakúsku a 2 nemecké verzie).

Mimo jazyka, balenie vyzerá takmer identicky, samozrejme s rovnakým logom. Rozdiel začína v dobe prípravy polievky. Od 3 do 10 minút. Turecká surovina v polievke potrebuje trochu viac času, no ostatné sú hotové do 3 minút. Balenie ale odporúča dlhšie…prečo? “Mnoho ľudí si myslí, že na prevarenie polievky je 3 min. málo”, hovorí pracovník spoločnosti. Vzhľad polievok je tiež rozdielny…indická je viac oranžová, turecká vyzerá byť redšia a nemecká tmavšia. Prichádza na rad samotná degustácia. Nemecká sa mi zdá byť menej slanšia ako ostatné a o trochu sladšia. Indická je dosť silná a nemecká fádna a sladká. Švajčiarská má zase prílič mnoho bazalky na môj vkus.

Prečo sa toto všetko deje, keď hranice už takmer neexistujú, ľudia uprednostňujú medzinárodné kuchyne. Pizza a sushi sú všade a thai food môžete nájsť už aj na Sibíri. Viem, že India je špeciálny prípad, ale Rakúsko? Potravinová spoločnosť odpovedá: “odpoveď je vo vašom detstve”. Už v rannom veku sa nám formujú všetky chute aj podľa lokality kde žijeme. Preto je úlohou spoločnosti nájsť takú chuť (napr.paradajkovej polievky), aby ste mali pocit, že je uvarená doma.

Ešte strávime polhodinku pri zmrzlinách. Tiež je tu rozdiel – verzia predávaná vo Francúzsku je žltšia s chuťou ako mrazený anglický krém a nemecká verzia zase bledšia a maslovitejšia.

O.K., ale čo ostatné spoločnosti? Napr. taký Mc predáva všade tie isté burgery (s nepatrnými rozdielmi v surovinách), či už ste v Moskve alebo Prahe. Lokálnu potrebu chuti zákazníkov riešia prostredníctvom rôznych menu variácií.

Naše turné končí a pracovník len dodáva svätú pravdu: “kľúčom k dobrému biznisu vo food biznise je byť lokálny (ale nie príliš) a zároveň byť globálny (ale nie iba:))”.

Ako v kuchyni, je to všetko o tom nájsť správny balans.

Pozn. pomocné info/zdroj: www.time.com
mojo:L
Reklamy
Označené ,

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: