The Ills, hlasnejšie!

Dlhodobo som si myslel, že “môj okruh štýlu” hudby, ktorú od puberty počúvam sa nezmení, ale mýlil som sa. Ono sa to stále nabaľuje a mám pocit, že na jednej strane už bolo všetko vymyslené (počínajúc sixties) a už niet čo povedať – ale na druhej strane barikády stoja nové, veľakrát mladé veci, ktoré ma prekvapia a dostávajú viac a viac.  Fór je veľakrát aj v tom, že novoobjavené veci sa inšpirovali spomínaným sixties a výrazne im pomáha vlastná cesta, s vlastným názorom a tvorbou hudby, ktorá je spontánna a hlavne bez prvoplánovaného kalkulu.

Doteraz som nové veci objavoval mimo našej scény a veľmi ma teší, že tu vznikajú bandy hudobníkov, ktoré to myslia úprimne, bez kalkulu a rádio-ľúbivých stratégií…

Jednou z bánd, ktorá sa úspešne vyhýba našej hudobnej pseudoscéne je aj formácia THE ILLS. Formácia spontánne vzniknutá z “nadšenia hrať aj keď to nevieme” v zastúpení Martin Krajčír (aka Isobutane – známy predtým ako elektronický maniak hrajúci sa s mašinkami a úspešne i paradoxne vydávaný americkým labelom, učinený remixér pri tvorbe posledného albumu XLL Laca Lučeniča a stále hráč), výborný Filip Drábek na base, Ľuboš Hodás s obsluhou bicích a Adam Kobyda na gitare. Vypočul som album, predchádzajúce EP a užil koncert. Nespomínam si, kedy som videl hrať tak spontánne, presvedčivo až arogantne:) mladú kapelu, ktorá to myslí vážne a môže sa hrdo zaradiť – ale do poctivo alternatívnej scény – možno podobne ako výborný slovenský The Autumnist (…a pár ďaľších). “Poctivo alternatívnej” myslím to, že sú a nebudú určite súčasťou tohto našeho umeleckého rodinkárstva vo vydavateľstvách, komerčných rádiach a aktivitách. Z toho, čo tu hrajú rádia (výnimka Rádio_FM) som sa dávno povracal a zostáva mi stále zle aj počas akcií v devastovaných kultúrnych zariadeniach (ak vynechám napr. MMC, ktorí makajú na nových koncertoch a tvoria výborný program). Mám pocit, že luxusnejšie podmienky na hranie a lepšiu ústretovosť organizátorov mali už len Plastici v undergroundových stodolách ako súčasné mladé kapely.:)

Hrať post-rock či shoegaze v tejto lokalite ešte moc nefunguje, no blízke Rakúsko ponúka niekoľkonásobne väčšiu danú scénu a čo hlavne, s podporou. Nechcem od nikoho, aby menil vkus a svoj obľúbený žáner, ale nech tu konečne začne existovať priestor aj na skutočnú alternatívu. Táto anomália našej hudobnej scény či umenia vôbec sa zväčšuje a čoraz častejšie som svedkom aj absolútnej apatie organizátorov voči všetkému čo je mimo “vytŕčania z davu a šedého priemeru”.

The Ills sú hlučnou kapelou s hlučným názorom a ja si želám, aby ich zvuk ešte viac zosilnel – nech sa zo zvukového šoku najskôr poserie a následne prečistí spomínaná alternatívna scéna…

The Ills si môžete online vypočuť na: http://ills.bandcamp.com/
 
mojo:L 
Označené , , , ,

Pridaj komentár

