Pochovajú mestá aj jarmoky?

V slovenských mestách vrcholia tradičné jarmoky. Tradične si však neodpustia enklávu nevkusu. Jednoducho, podľa mňa oblečenie, kolotočové plagáty a pár centové spodné prádlo na jarmok nepatria…

Malo by to svoje čaro – len tak sa poprechádzať, stretnúť priateľov, ochutnať sezónne lokálne špeciality. Musím povedať že posledných 5 rokov som dodržal vnútorný sľub, že už ich nikdy nenavštívim, pretože som si pripadal ako v malom čínskom mestečku . Doslova som bol vždy znechutený do akej formy sa jarmok posledné roky postupne menil.

Jarmok by mal byť predovšetkým aj o prezentovaní napr. výrobkov ručných prác, miestnych remeselníkov, zábavy, dobrého jedla a pitia a hudby. Iné okolnosti ma však posunuli na jarmok do jedného mesta a znova…status quo. Nesúrodý sortiment začínajúci farebnými riflami, bundami z PVC, predpotopnými digitálkami, nohavičkami, bižutériou a končiac slnečnými okuliarmi. Stánok jeden za druhým presne rovnaký, rovnaká ponuka a kultúra predaja. Ulica pripomínajúca malý “china town”. Pýtam sa teda organizátorov jarmoku, či je to všetko len o peniazoch a známostiach. Z časti si myslím, že i o vkuse samotných organizátorov. Niet sa čo vlastne čudovať, ak o výbere predajcov rozhodujú ľudia, ktorí aj svojimi podpismi pochovávajú miestny kultúrny život, hudobné kluby, knižnice, kiná a centrá voľného času…

Našiel som veľmi málo stánkov občerstvenia a pár remeselníkov, ktorím vzdávam aspoň touto cestou hold. Pretože sa držia svojho, ponúkajú svoje a má to kus originality. Jedla je dosť a hygiena predaja sa tiež zvýšila. (pozdravujem pani pri bagetách na trnavskom jarmoku, ktorá je tam snáď ešte aj dnes a vyrába bagety, aké si “zamanete”:)). A Trnave vyšiel aj dobrý večerný program!

História nám zanechala veľmi pekný pôvod jarmokov. Majú dlhoročnú tradíciu, tak prečo ich nezosilniť ešte originálnou ponukou, kvalitou služieb, dobrou organizáciou a dôkladnejším výberom predajcov.

Uvidíme čo prinesie budúci rok…:/ Nerád by som bol svedkom pochovania okrem kultúry aj tradičných jarmokov…

mojo:L
Označené ,

Pridaj komentár

