Ako sa robí férový biznis…(rozhovor)

Vybudovať a hlavne udržať úspešnú firmu, motivovaných ľudí a samozrejme k tomu ideu či víziu nie je jednoduché…

Existujú však firmy, ktoré to celé zasadili ešte do hlbších rozmerov a priradili k tomu aj “fairtrade” aspekt, ktorý nepochybne má svoje opodstatnenie. Bolo zaujímavé a inšpiratívne sa stretnúť s ľudmi, ktorí takýto biznis koordinujú a neustále rozvíjajú.

Jana a Kristian Schwachulovi z Ostravy…

Fairtrade už nakupujúca verejnosť snáď ovláda –  ale dá sa aj férovo podnikať v kruhu iných silnejúcich spoločností?

Ano, vždyť už vidíme vlaštovky v podobě fair trade výrobků i v běžných řetězcích, které jsou ve vlastnictví zahraničních společností a tam je fair trade hnutí určitě mnohem rozšířenější než u nás v ČR (za Slovensko mluvit nemůžu). Myslím, že velký kus práce dělají asociace, v ČR konkrétně organizace Na Zemi – Společnost pro Fair trade (www.fairtrade.cz) která se zaměřuje na rozšiřování povědomí o fair trade a hlavně vzdělávání – mají úžasný program vzdělávání pro mladé lidi ve školách a jezdí s ním po ČR. No ale zpět k tvojí otázce – podnikat férově se dá, jen je potřeba, aby si lidé více uvědomovali, proč by fair trade výrobky měli kupovat a co tím mohou změnit. Vzhledem k tomu, že nabídka je podmíněna poptávkou, tak doufáme, že nová generace mladých bude vyžadovat fair trade výrobky v obchodech – no a ty budou muset reagovat.

Ľudia sú v súčasnosti prirodzene nútení rozmýšľať aj o cene a tzv. “value for money”  – čím chcete presvedčiť zákazníkov? Je to len stále myšlienka obchodu, či dá sa ukázať aj na niektoré benefity výrobkov?

My se snažíme hledat dodavatele, kteří jsou schopni konkurovat i cenou, nejen “benefity” které si spousta lidí ani nedokáže představit, a které je bohužel mnohdy ani moc nezajímají, protože se jich přímo netýkají. My si myslíme, že fair trade neznamená vysokou cenu, ale když už jsme u oděvů, tak by to měly být pěkné, nositelné věci, sice  “neznačkové”, ale takové,  u kterých znáte původ a které projdou ke spotřebiteli co nekratším řetězcem. Proto se snažíme kontaktovat buď přímo výrobce, nebo alespoň prvního dodavatele v Evropě. S fair trade se pojí velmi často také bio pěstování, a udržitelné materiály jako je konopí a bambus, které jsou teď velmi populární. Tam už jdou benefity ukázat lépe, protože se nás týkají přímo; rozdíl mezi tričkem z bavlny a bio-bavlny jsme schopni poznat okamžitě, stejně jako poznáme, když si oblečeme tričko z bambusu.
Pro nás je velmi důležité, že naše výrobky pocházejí z etického pěstování, výroby a obchodu, ale moc dobře si uvědomujeme, že naše zákazníky to až tak zajímat nemusí. Právě proto se snažíme prodávat cenově dostupné a hezké oblečení,  protože ať si je zákazník koupí z jakéhokoli důvodu, účel je splněn a jeho peníze pomohou, ať si to uvědomuje, nebo ne.  Ale nejsou takoví určitě všichni, máme už i stálé zákazníky, kteří si uvědomují svoji zodpovědnost a nakupují tzv. uvědoměle.

Aká je vaša vízia? Fairtrade už poznáme, ale čím sa riadi vaša malá firma?

V podstatě jsem na to odpověděla v předchozí otázce – pro nás je důležité, odkud naše výrobky pocházejí a snažíme se nabízet hezké, nositelné a cenově přijatelné oblečení. Začínali jsme tak,že jsme prodávali jen výrobky z Indie, Číny.. . , ale postupem času nám došlo, ze fair trade pro nás znamená i podporu místních, tedy českých  výrobců. Takže jsme se v poslední době začali zaměřovat i na české výrobky, v současnosti zejména na eko-drogerii, bio- kosmetiku.  Takže naše vize je ve stručnosti: podpořit fair trade producenty ve světě, podpořit české výrobce a zároveň prodávat oděvy z přírodních materiálů a další výrobky, které jsou z přírodních surovin a šetrné k člověku a životnímu prostředí. Zrovna nedávno jsme prošli takovou malou „zkouškou“, kdy jsme se rozhodli nezařadit do sortimentu jednu kosmetickou řadu, která má sice na svých výrobcích logo fairtrade, ale výrobky svým složením bohužel spadají do kategorie „chemických výrobků“, které nejsou šetrné k pokožce, ani k přírodě.

Ak si kúpim tričko či rifle od vás, viem vystopovať/dohľadať kde a za akých podmienok boli vyrobené?

No, to je pořád problém, snažíme se naše dodavatele přimět k tomu, aby nám sdělili přesné místo, odkud výrobky pocházejí, ale úspěšní jsme jen částečně. Máme jednu vlaštovku a to je konkrétní vesnice, kde se v Ghaně vyrábí černé mýdlo. V oděvech  jsme se dostali nejdál k názvu oblasti v Indii, odkud pochází bio-bavlna od firmy Nomads. Co se týká pracovních podmínek, nad nimi dohlíží nezávislé instituce, které udělují jednotlivé certifikáty, a také důvěřujeme našim  dodavatelům, z nichž většina několikrát ročně tráví čas s místními výrobci a hlídá podmínky. Je to asi otázka na konkrétní výrobek – pak lze přes dodavatele vysledovat přesnou cestu.

Čo sa najviac predáva na českom trhu fairtrade?

Nevím, co jde na trhu fair trade obecně, tipuju čaj a kávu, ale můžu ti říct, co jde nejvíce u nás – jsou to hlavně trička z bambusu a bio-bavlny.

Páčila sa mi myšlienka Paula Hewsona (Bono), ktorý pred pár rokmi založil so svojou manželkou fairtrade módnu firmu EDUN – neláka vás podobne udávať aj tak trochu smer v móde fairtrade, alebo len chcete nakupovať a predávať?

Jo, EDUN je dobrá značka…, trošku na naše tržní poměry ještě drahá, ale víme o nich. Navázali jsme první kontakty, ale podle mého názoru je to spíše butikové zboží, vyžadující vlastní kamenný obchod. Ale kdo ví, třeba časem změníme názor…

Zatím si na určování značky netroufáme, spíše chceme fungovat jako distributoři a prodejci, ale znáš to, věci se mění a kdo ví, třeba za pár let budeme mít vlastní značku, netuším…. My jsme se teď zaměřili na to, abychom do ČR dostali fair trade bio kosmetiku, která podle mne na českém trhu chybí. Bohužel se zatím jedná všechnoo zahraniční výrobce. Moc bych si přála, kdyby se některá česká firma, vyrábějící bio-kosmetiku zamyslela a začala ve svých výrobcích používat i fairtrade suroviny. To mi třeba na trhu chybí.

Zákazníka bude zaujímať, kde sa jeho “pomoc nákupom” končí. Je ťažké zabezpečiť dôveryhodnosť finančných tokov tak, aby sme uverili, že naozaj za môj nákup oblečenia pomáham na druhej strane planéty?

Na to ti asi nedokážu odpovědět zcela konkrétně. Přiznám se, že taky mám otazníky. Ale pokud bychom nevěřili tomu, že lidé, kteří se fair trade zabývají, jsou féroví a tvůj nákup skutečně pomáhá někomu na druhém konci světa…. Pak bychom to nemohli dělat.

Ty si pred pár rokmi pracovala v úplne inej oblasti – dá sa z toho vyťažiť?

Víš, já si myslím, že čímkoli si projdeš v životě tě někam posune, i když ti to zrovna připadá jako nejhorší zkušenost v životě. Já se řídím heslem “Za roh nevidíš”.  A život je plný rohů . Myslím, že moje zkušenost z práce pro detailovou společnost mi trochu pomáhá, ale spíše je to u nás o přístupu.

V istom zmysle teda by mal byť človek ztotožnený so spomínanou filozofiou resp. princípom fairtrade a žiť tak aj vlastný život. Kupovať si oblečenie alebo konzumovať fairtrade potraviny, používať fairtrade kozmetiku. Nemáte pocit, že je to veľakrát “imidžovka” okopírovaná z idolov hudobnej či módnej scény?

Ano, právě nedávno jsme zjistili, že to je i „imidžovka“. V předchozí otázce jsem říkala, že jsme se teď s těžkým srdcem rozhodli neprodávat výrobky, které měli fairtrade certifikát. Dlouho jsme zvažovali pro a proti, protože to byly věci, které by se podle nás docela dobře prodávaly. My jsme ale v tom ale viděli právě tu imidžovku, kdy velká firma, která vyrábí spoustu obyčejné kosmetiky, najednou zjistila, že fair trade je In a že by bylo prima vyrobit nějakou řadu s fairtrade certifikaci. Pro získání certifikátu je nutné přidat do výrobku minimálně 2% fairtrade certifikovaných ingrediencí – no a oni nedali ani o píď víc. Někteří jiní dodavatelé, kteří to myslí upřímně, dávají i 50% nebo dokonce 80% fairtrade certifikovaných ingrediencí a navíc mají zcela přírodní složení. Ti to podle nás dělají se srdcem. A ty chceme podpořit…

Ďakujem z rozhovor:)

Viac info a webshop na : www.ferovamoda.cz

Mojmír Lieskovský/DOUBLE LOUD

Reklamy
Označené ,

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: