Trendy stravovania (2010)

Viac času ako peňazí, zelené obaly alebo návrat do éry sixties?

ZOSTAŇTE V REALITE

Je tu nepochybne jeden z daľších trendov, ktorý udáva smer ku každodennej realite a pekne “od podlahy”. Nie je to však o nejakom retre, komfortnom jedle či nákladoch na jedlo. Je to o pripomenutí aktuálneho obsahu vašej špajze. Jednoducho, zľahka, možno trochu skromnejšie a s pozornosťou na dlhodobo udržateľný rozvoj.Môžeme si tak dopriať varenie pekne od piky, odložiť polotovary – práve teraz, keď máme viac času ako peňazí a viac informácii o surovinách či receptoch. Ak nad tým premýšľate, je to v tejto dobe prirodzený krok. Sledujte televízne kuchárske štúdia – väčšina populárnych šéfkuchárov vám radí, ako čo najlepšie využiť domáce suroviny z vlastnej špajze a ponúkajú vylepšenia pre varenie so základných surovín, ktoré dopestujete priamo pod oknom.

Základné suroviny sú teraz viac trendy ako nikdy predtým, pretože ľudia jedia čoraz viac doma, očakávajú tak menšie straty, viac informácií ako využiť obsah chladniničky a väčší pôžitok z “vlastnej kulinárie”.

Je to krok, v ktorom sa máme priestor zamyslieť čo nakupujeme, ako spracovávame suroviny, koľko za ne utrácame…

 PREVEROVANIE JEDLA

Sme tým, čo jeme –  a tak sa môžme viac spoznať. Je to trend, ktorý udáva potreba poznať a dohladať všetky informácie o jedle, ktoré jeme. Rokmi sa zvyšuje naša neustála potreba vedieť, či jeme správne veci, čo obsahujú, aký majú dopad na naše zdravie a životné prostredie. Aj tak sa dá pomôct možno daľším ľudom na svete, dať im prácu, ochrániť si zdravie, pomôcť ekonomike a ochrániť zvieratá. Chceme vedieť, kde sa jedlo dopestovalo, kto spracovával suroviny, čím sú kŕmené zvieratá, či zelenina nebola umelo hnojená, či poľnohospodári nepracujú v neľudských podmienkach, či nám ovocie nebalia náhodou deti a pod. Preverovanie jedla nám dodáva istotu a uľahčuje rozhodovanie, čo si naložíme do košíka.

 DLHODOBÁ UDRŽATEĽNOSŤ AKO HLAVNÝ PRÚD

Udržateľnosť sa stala takmer všedným slovom…ešte pred rokom sa mnohí báli vziať toto slovo do úst, no dnes sa firmy predbiehajú v prezentáciach, ktoré hovoria o prístupe firmy k ekológii, bio výrobkom, fairtrade organizáciam a pod. A zákazníci len tak bažia po fair produktoch, bio surovinách. Nemenia sa len potraviny, mení sa aj balenie. Všimnite si, ako výrobcovia menia obaly – sú ľahšie, jedlo je v nich viac vidieť, sú vyrobené z recyklovateľných materiálov a takmer všetky používajú krásnu svetlú zelenú farbu. Aj stravovanie –  lokálne, sezónne a z čerstvých surovín je cestou podpory dlhodobo udržateľného rozvoja.

JEDLO S BENEFITOM

Čoraz viac očakávame, že nekupujeme jedlo samotné ale aj s benefitom naviac. Benefitom je napr. väčší obsah vlákniny, zložiek posilňujúcich váš imunitný systém, omega mastných kyselín čí vybraných vitamínov. Obaly produktov sú zrazu plné vzorcov či výsledkov, čo s vami spraví napr. 7 dňové užívanie jogurtu. Je dobré, že máme potrebu čoraz viac kontrolovať, čo jedia naše deti v školských jedálňach – či jedlo aj niečo obsahuje alebo je len výsledkom “čo najnižších nákladov”. A prirodzene je to aj výsledkom vnímania nákupu, pri ktorom viac rozmýšľame čo za investíciu v supermarkete aj skutočne dostaneme.

EVOLÚCIA PRIVÁTNYCH ZNAČIEK

Spočiatku spotrebitelia nedôverovali všetkým tým “hypermarket” maslám, mliekam či cestovinám, pretože boli podozrivo lacné. Postupne si však dôveru získali, pretože spotrebitelia majú pri bežných surovinách tendenciu šetriť – preferujú lacnejšie “hypermarket logo” produkty a to, čo ušetria, utratia na delikatesách, národných špecialitách, lahôdkach a pod.  A spoločnosť si tak pestuje dôveru zákazníka. Dôveru umocňuje opäť  informácia o výrobcovi na obale produktu – väčšinou je to známy producent, ktorý sa v rámci dohody s obchodným reťazcom vzdal len svojej značky.

VRÁTILA SA ÉRA SIXTIES?

Jedlo z obdobia sixties bolo zároveň jedlom “revolty” proti “food mainstreamu”.  

Tak ako sa sixties formovalo a ovplyvňovalo takmer všetko naokolo, tak aj začali vznikať nové fast foody, ktoré držia svoje populárne produkty dodnes.

Hippies a iné sociálne skupiny si vyberali vegetariánske jedlá, nakoľko neuznávali zabíjanie zvieraťa vyberali si organické potraviny, pretože verili v harmóniu jedla a prírody. Napriek tomu počas “sixties” odštartoval McDonalds s raketovým biznisom a otváranim prevádzok. Postupne prichádza Burger King alebo Kentucky Fried Chicken. Kým tu existovala jedna skupina ľudi, ktorí sa stravovali zdravšie ako nikdy predtým, druhá skupina konzumovala produkty, ktoré prispievajú k obezite a ďalšie zdravotné problémy dodnes.

Znakom jedla sixties bola jednoduchosť, čistota a bez veľkých kombinácii. A práve to sa cyklicky vracia späť…

Reklamy
Označené

One thought on “Trendy stravovania (2010)

  1. […] ako bol rok 2010 v znamení fairtrade, sixties, bio a “sustainability” produktov tak 2011 nám prinesie […]

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: