Nekonečne naživo s Petrom Mukom

Mám znova ten istý pocit, ako som mal pri správe, že zomrel Hutchence, Egon Bondy, Cobain, Filip či Hlavsa. Petr Muk tu už nie je a je ťažko definovať pocit, ktorý sprevádza zrejme väčšinu ľudí, ktorí ho poznali alebo sa stotožnili s jeho odkazom. Je to tvrdá rana, som zarmútený a zároveň cítim zlosť – že to takto osud sveta zariadil. Petr Muk v každom prípade tu nechal odkaz, ktorý si zaslúži, aby sa v ňom pokračovalo. Odkaz, aby sa stále robila dobrá hudba/odkaz, aby mali hudobníci svoju tvár/odkaz, aby napriek úspechu zostala každému pokora a “potreba, na nič sa nehrať”.

Keď sme mali 15 – 16 rokov a sme nevedeli čo zo sebou, tak to bol práve aj Petr Muk, ktorý mi ukázal, že mať “vlastný názor a vlastný smer” je O.K., že kvalitná a nadčasová hudba sa dá robiť aj v bývalom Československu. Pomohol mi nasmerovať, keď som riešil môj vzťah k viere a nemýlil sa, keď definoval v mnohých rozhovoroch, že nemusí to byť práve judaizmus, ale stačí niečomu veriť a dostať sa k tomu, čo cítime niekde vo vnútri…pomohlo…a ja som si našiel cestu, ktorá je síce dlhá, ale aspoň definovaná.

Nepochybne zaslúžený úspech a bravúrna koncepcia Oceánu či Shalomu bola výsledkom spojenia excelentného hlasového fondu a muzikantského umenia bratov Vozáryovcov a Kučeru. Sólová dráha vytvorila rozpaky publika, ale zaznamenala ďalší úspech, ktorý pokračoval rad radom – tak ako albumy šli jeden za druhým. Ortodoxných fanúšikov zrejme unavila Petrova účasť v komerčných programoch – ale vadí to? Robil predsa to, čo mu vnútorná sila hovorila, že je O.K. A to sa mi práve na Petrovi páčilo. Šiel svojou cestou a vytrval. Vytrval aj v časoch, keď Oceán a Shalom bol už minulosť a musel sa postaviť opäť na “svoje” a začať odznova. Naposledy sme sa stretli asi pred 8 rokmi pred koncertom – žiadne hviezdne maniere, normálny človek s pokorou a silou pracovať na niečom novom. Minulý rok sme ešte vymenili pár slov aspoň mailom. Aj vtedy sršala z mailu sila a pokora. A vo všetkom sa prejavovali jeho hodnoty, s ktorými som sa dávno stotožnil. Ak mám dať môj odkaz Petrovi na papier, tak si dovolím použiť slovné spojenie zo skladby p. Kučeru – “Nekonečne naživo”.

Označené , , , , ,

7 thoughts on “Nekonečne naživo s Petrom Mukom

  1. […] smrť najlepšieho speváka Petra Muka (hneď po Karlovi Gottovi – nesrandujem) prekvapila všetkých a rozhádala fanúšikov na dve […]

  2. […] Strata Petra Muka je neopísateľná, ale mám pocit, že začína už byť únavné komentovanie médií či Oceán môže fungovať aj bez neho. Séria koncertov obnoveného Oceánu je aj spomienkou na Muka. No Oceán je tu s novým zvukom, novým a viac alternatívnym podaním skladieb, výbornou speváčkou a odkazom. Odkazom, ktorý prehadzuje cez palubu všetky prvoplánové komerčné formácie a bez myšlienkovité projekty. […]

  3. […] zanechať odkaz nie len hudobný, ale aj ľudský býva zriedkavé, o to však silnejšie. Tvorba Petra Muka tento odkaz naplnila a zanechala tak zásadnú stopu hudobnému umeniu a inšpiráciu pre mnohých spevákov. Niektoré a […]

  4. […] Kučera (12.4.1965) po založení punkovej kapely Dural spolu s Petrom Mukom smeroval k novej formácie Oceán, ktorá v zostave Muk/Kučera/Pavelec/bratia Vozáryovci a Pavelec […]

  5. […] nevydané bonusové nahrávky Oceánu v Grécku pod názvom “Oceán 92½”, rozhovory s Petrom Mukom, Dušanom Vozárym, Petrom Kučerom a Janom Vozárym, klipy natočené v Grécku a archívne […]

  6. […] a takisto bol súčasťou žiaľ už nedokončeného projektu Lučenič/Muk, v ktorom si frontman Petr Muk zaspieval aj v skladbe Nálady z albumu […]

  7. […] Petra Muka – hlavne počas jeho úspešnej sólovej dráhy v období albumu Jizvy lásky. Mukova “prítomnosť” v Dorian naozaj neznie účelovo, ale prirodzene a s […]

Pridaj komentár

